تبلیغات
صدای عدالت - 10 جمله اشتباه مدیران هنگام اخراج كارمندان
 
صدای عدالت
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : R A
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب

اخراج شدن فی نفسه آزاردهنده است. این اتفاق می‌تواند آزاردهنده‌تر باشد، زمانی كه كسی كه شما را اخراج می‌كند، حرفی نابخردانه یا حتی توهین آمیز بزند. هر چند معمولا مدیری كه كارمندش را اخراج می‌كند، سعی می‌كند تا حد ممكن برخوردی محترمانه و دلسوزانه داشته باشد، ولی حسی كه به كارمند اخراج‌شده منتقل می‌شود معمولا متفاوت است. برای همین مدیران نباید عبارات زیر را در این مواقع به‌كار ببرند:

1- این برای من خیلی سخت است
اینكه این موضوع برای شما سخت است، مطمئنا به كارمندتان ارتباطی پیدا نمی‌كند. اگر در مورد شرایط سختی كه در آن قرار دارید با كارمندتان صحبت كنید، او با خود می‌گوید: «واقعا؟ پس من چی؟ اصلا در نظر می‌گیری چقدر برای من سخت است؟» اگر واقعا احساس بدی دارید، در این مورد بعدا با فرد دیگری صحبت كنید.
همچنین هیچ وقت نگویید «نمی دانم چطور این موضوع را مطرح كنم...» قطعا می‌دانید چطور باید آن را مطرح كنید. واقعیت این است كه برای مطرح كردن آن احساس خوبی ندارید.
هیچ گاه نباید انتظار داشته باشید كارمندان‌تان حتی كمی از ناراحتی شما را درك كنند. این فكر خودخواهانه است. 

2- تصمیم گرفته‌ایم تغییراتی ایجاد كنیم
شما یك تیم ورزشی نیستید كه می‌خواهید مربی ناموفقتان را اخراج كنید. همچنین در یك نشست خبری حضور ندارید كه بخواهید توضیحات اضافه بدهید. اگر كارتان را درست انجام داده باشید، كارمندتان نیز به خوبی می‌داند دلیل اخراجش چیست. به‌عنوان یك راهنمایی برای اخراج درست یك فرد، فقط دلیل اقدامتان را واضح و دقیق برایش شرح دهید یا صرفا بگویید: «مارك، باید بگویم كه ما تصمیم گرفتیم با شما قطع همكاری كنیم.» قطعا مارك باید بداند دلیل اخراجش چیست. 

3- در مورد برخی جزئیات، بعدا صحبت می‌كنیم
اخراج برای كارمندان، پایان یك فرآیند و شروع یك فرآیند دیگر است: جمع‌آوری وسایل شخصی، بازگرداندن اموال شركت، آشنایی در مورد مزایای قابل دریافت و...
این وظیفه شماست كه مشخص كنید برای هركدام از این كارها چه زمانی مناسب است. اخراج شدن به اندازه كافی بد است، چه برسد به اینكه فرد اخراج شده كه می‌خواهد در اسرع وقت از آن شرایط خارج شود، در برزخی هم قرار بگیرد و شاهد مراحل تحقیرآمیز بعدی باشد. هیچ وقت در این شرایط از فرد نخواهید با افراد دیگری كه بخشی از این فرآیند هستند، روبه‌رو شود. وقتی او را اخراج كردید، دیگر زمان او متعلق به خودش است، نه شما.

4- در مقایسه با فلان شخص، شما موفق نبودید
برای تصمیم اخراج یك فرد، هیچ وقت او را با كسی مقایسه نكنید. كارمندان مستحق اخراج هستند، چون نتوانسته‌اند مطابق با استانداردها، اهداف یا انتظارات رفتاری موجود عمل كنند.
به‌علاوه، مقایسه افراد با یكدیگر می‌تواند بحث را شخصی و تنگنایی را ایجاد كند كه در ادامه مدام سعی خواهید كرد از آن خارج شوید.

5- بیا در موردش صحبت كنیم، دلایل من اینها هستند...
بیشتر كارمندان در چنین شرایطی ساكت می‌نشینند، ولی تعداد اندكی هم هستند كه علاقه دارند در مورد اخراجشان با شما مشاجره كنند. هیچ وقت به چنین بحثی وارد نشوید. فقط بگویید: «ما می‌توانیم تا هر وقت بخواهی در این مورد صحبت كنیم، ولی توجه داشته باش كه این بحث چیزی را عوض نخواهد كرد.» با اینكه ممكن است این برخورد ناگوار به نظر بیاید، ولی حقیقت این است كه ناگوار نیست. در كنار آن، این مشاجره‌ها معمولا باعث می‌شوند كارمند اخراجی احساس بدتری داشته باشد.
با برخوردی حرفه ای، و البته با احساس، صرفا به حقایق بپردازید. نیازی به پاسخ دادن ندارید، حتی اگر كارمندتان به چنین مباحثی گریز می‌زند. در این شرایط، سعی كنید شنونده باشید. این كمترین كاری است كه می‌توانید انجام دهید و همچنین بیشترین كار.

6- تو كارمند قابل اطمینانی بودی، ولی ما مجبوریم تعدیل نیرو كنیم
اگر حقیقتا مجبور به تعدیل نیرو هستید، همین موضوع را مطرح كنید و موضوع عملكرد را دخیل نكنید.
ولی اگر تعدیلی دركار نیست و صرفا این بهانه را برای آسان‌تر شدن كارتان مطرح كرده‌اید، بدانید كه این موضوع می‌تواند در آینده حرفه‌تان و زمانی كه نیاز به جذب نیروی جدید دارید، تاثیرگذار  باشد. هیچ وقت برای صیانت از احساسات كارمندتان، یا بدتر از آن برای صیانت از خودتان، درگیر بازی نشوید. صریح باشید.

7- هر دو می‌دانیم شما از اینجا راضی نیستید، می‌توانید در جایی دیگر راحت‌تر باشید
حتی اگر كارمندتان بعدها از اینكه اخراجش كرده بودید خشنود باشد، باز هم این موضوع نباید ارتباطی به تصمیم شما داشته باشد. انتظار نداشته باشید كارمندتان در این شرایط بد، نكته مثبتی پیدا كند. حداقل در ابتدا این گونه نیست. به آنها اجازه دهید به تدریج نقطه‌های مثبت موجود را پیدا كنند. 

8- باید تا در خروج همراهی‌تان كنم
من زمانی در شركتی كار می‌كردم كه سیاستشان این بود كه بلافاصله كارمند اخراجی را تا در خروج مشایعت می‌كردند. این اقدام بسیار تنفربرانگیزی بود. اخراج شدن كارمند را به یك مجرم تبدیل نمی‌كند، پس این برخورد سزاوار او نیست. می‌توانید از پارامترهای ساده‌تری استفاده كنید. مثلا از او بخواهید وسایلش را جمع آوری كرده و نزد شما بیاید. اگر این كار را در زمان تعیین شده نكرد، سپس به سراغش بروید.

9- ما تصمیم گرفتیم شما را اخراج كنیم
واژه «ما» در اكثر موارد مناسب است، ولی در چنین موردی از «من» استفاده كنید. شما در این لحظه، همان شركت‌تان هستید، پس مسوولیت این كار را بپذیرید.

10- اگر كاری هست كه برایتان انجام دهم، مرا مطلع كنید
مثلا چه كاری؟ نوشتن یك توصیه نامه درخشان؟ تماس با آشنایان‌تان و به‌كار بردن تعابیر خوب در وصف كارمندتان؟ (البته در مواردی كه به‌دلیل كم بودن حجم كار، مجبور به تعدیل نیروهای مفید و خوبتان می‌شوید، قطعا باید هركاری از دست‌تان برمی‌آید برای كمك به آینده شغلی آنها انجام دهید.) درچنین شرایطی باید بگویید «اگر درمورد مزایا، تسویه حساب یا جزئیات دیگر سوالی داشتید، با من در میان بگذارید. اطمینان می‌دهم پاسخ مناسب دریافت خواهید كرد.» ولی هیچ گاه كاری كه نمی‌توانید انجام دهید را پیشنهاد نكنید. ممكن است با چنین پیشنهادی شما احساس بهتری پیدا كنید، ولی آن كارمند چنین حسی نخواهد داشت.

پ ن: حالا خلاصه فردا مدیر شدین از این اشتباها نکنین





نوع مطلب : آموزشی، 
برچسب ها : اشتباه، مدیران، کارمند، اخراج،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.